Kuan Yin este mai intai si mai intai, o Bodhisattva, “o fiinta iluminata” dedicata eliberarii si fericirii universale, este manifestarea celei mai iubite personalitati a panteonului Mahayana.
Fiecare persoana ce paseste catre o viata religioasa in cadrul Mahayana incepe cu legamantul Bodhisattva, de a se preocupa neobosit pentru fericirea si iluminarea tuturor fiintelor simtitoare. Conform Mahayana, o cale ce are in vedere doar salvarea individuala este o cale egoista, este lipsit de sens sa te gandesti la propria eliberare – marea compasiune cere eliberarea tuturor. Acest legamant Bodhisattva este Marea Cale si Marele Protector al tuturor.
Calea Bodhisattva incepe cu Legamantul de a deveni un Buddha pentru a fi preocupat doar de fericirea tuturor fiintelor simtitoare. Legamantul se dezvolta si te ghideaza cater perfectiunea spirituala de-a lungul eonilor. Este exprimat prin doua mari promisiuni: de a renunta la eliberare pana la salvarea tuturor fiintelor si de a transfera intotdeauna altora meritul.
Unul dintre sensurile numelui lui Bodhisattva este acela de “Cea care Asculta Strigatele Lumii Suferinde”. Ea promite sa acorde atentie oricarui “strigat in intuneric”. Acest strigat este cel care ne conecteaza cu Kuan Yin, pentru ca el este expresia durerii noastre, durerea de a fi om. Un murmur sau un strigat de triumf sau de disperare, un protest solitar, o invocare a dreptatii, o implorare disperata de insanatosire rostite cu voce tare sau in linistea inimii, aceste “chemari ale mortilor” sunt ghirlanda numelui sau si ii trezesc compasiunea nesfarsita. Ea poate rupe lantul cauzei si al efectului pentru a ne salva de foc, de la inec, naufragiu, crima, demoni (interiori si exteriori), disperare, saracie, serpi si insecte, pedepse legale, prabusire de pe munte sau de pe cladiri, razboi civil sau stapani lacomi. Ea poate aduce copii cuplurilor care tanjesc dupa ei si se poate manifesta instantaneu intr-una dintre cel putin treizeci si trei de forme. In momentul nesfarsitei sale compasiuni, Kuan Yin ne aude strigatul si devine raspunsul. Ea este intruparea spirituala a dorintei noastre innascute de fericire si lipsa a suferintei.
Calea catre implinirea Bodhisattva trece prin 10 stadii. Aceste stadii sau pasi se numesc Bhumi. La cel de-al saptelea bhumi, ai strans suficiente merite pentru a intra in nirvana sau “pace”, unde vanturile fierbinti ale poftei si instinctului sunt linistite pentru vecie si pentru a parasi cercul vietii si al mortii. Dar Legamantul te impiedica. Ai ales, precum Kuan Yin, sa ramai in samsara, taramul Iluziilor, Lumea-Cripta, in care traim cu totii si-n care cu totii ne preocupam de “fericirea tuturor fiintelor simtitoare”. De la acest nivel inainte, iluminarea este inevitabila. Bodhisattva este pe Cale.
Legamantul Bodhisattva
- “Sa fiu pavaza celor neocrotiti
- Si calauza sa fiu celor ce ratacesc pe drum;
- Celor ce vor sa treaca peste ape
- Sa le fiu barca, pluta, pod
- Sa fiu o insula pentru navigatorii ce cauta pamant,
- Si lampa pentru cei ce tanjesc dupa lumina;
- Si pat sa fiu celor ce cauta odihna;
- Celor ce vor o sluga, sclav le-as putea fi.
- Sa fiu giuvaierul dorintelor, vasul plenitudinii,
- Cuvant al puterii si remediu suprem,
- Sa fiu copacii miracolelor
- Si, pentru toate fiintele, cormul abundentei.
- Asemeni marelui pamant si celorlalate elemente,
- De-a pururi asemenea cerului,
- Nesfarsitei multitudini de vietuitoare,
- sa fiu pamant si vas al fiecarei vieti.
- Si astfel, pentru toate vietuitoarele,
- Ca numar nesfarsite asemeni cerurilor,
- Sa fiu sustinere si hrana
- Pana ce trec dincolo de limitele suferintei.
- Invatatori, Buddha, Bodhistattva, ascultati!
- Asemeni voua ce in trecut ati atins extazul,
- Si ati conceput atitudinea treaza a mintii,
- Asemeni voua, spre folosul celor vii
- Voi genera aceeasi atitudine.
- Fie sa ajung Buddha!
- Fie sa ajung Buddha!
- Fie sa ajung Buddha! “
Sursa: Stephen Karcher – ” Oracolul Kuan Yin- Vocea Zeitei Compasiunii”, Pro Editura si Tipografie, 2006.